Vintage vs. digital age..

Wij boffen maar. De Kattenkwaad is nu eenmaal een klassieke dame uit 1978 (toen “gebouwd in” nog “Anno Domini” werd genoemd). De vorige eigenaar(s) van deze boot hebben, net als vele andere jacht-eigenaren de eerste apparatuur laten zitten en er vervolgens nieuwe bijgezet.. Dat niet verwijderen kan een paar redenen hebben, áls het nog niet stuk is tenminste:

  • Het kan fallback apparatuur zijn voor als het nieuwe apparaat kapot gaat of de stroom uitvalt;
  • Het waren ooit  kapitale investeringen waarvan het 30 jaar later nog steeds teveel pijn doet ze te verwijderen;
  • Het laat (zowel op dek als onder waterlijn) zulke lelijke gaten achter en dat kost best wel effort om ze netjes te dichten. 

De laatstgenoemde is denk ik de meest voorkomende reden dat oude meuk blijft zitten. Zie de parels uit het verleden op onze boot:

De 2e set (wind, snelheid, diepte) is een bij elkaar passende set van NASA Marine met (jawel) DIGITALE klokjes. Oh ja, daaronder zit ook nog een heuse Philips AP Navigator, DECCA! Helaas niet netjes in de brug geplaatst maar totaal 4 lelijke gaten in het kajuitschot. Dat gaan we oplossen deze winter. Ouwe meuk eruit, deze spullen er netjes uitgelijnd in.

Natuurlijk geen enkel boekje van de NASA apparaten te vinden aan boord. Het internet is m’n grote vriend en ik zag al dat de windmeter makkelijk gekalibreerd kan worden door 2 draadjes in de juiste windrichting kort te sluiten. Dat kan ik goed, kortsluiting veroorzaken.. 

Een prettige verassing; de windmeter blijkt een NMEA geschikt apparaat! Deze moeten we dus met een bluetooth-dongeltje op 4800baud gewoon met de tablet kunnen laten praten zodat we de windgegevens in WinGPS Marine+ te zien krijgen. Helaas nog alleen als digitaal metertje in het instrumentenpaneel, niet als vectordiagram in het navigatie scherm (dat krijg je wel met de windows versies WinGPS) . Wel als verzoek aangegeven bij Stentec. 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *