Wij hebben de Kattenkwaad gekocht op zicht, in het water. Gezien de kosten van “even” de boot uit het water tillen versus de aankoopprijs hebben wij dit in de zomer niet gedaan. De winterstalling is dus het eerste moment dat we de staat van het onderwaterschip kunnen bekijken.. spannend!
Nu is WSV de Houtrib een flinke haven (ik geloof 600 boot-eigenaren) en daarvan gaan er een flink aantal op de bok in de winter. Dit wordt op specifieke hijsdagen gedaan om het geheel beheersbaar te houden en er staan iedere hijsdag minstens 10 mensen hard te werken.
Vrijdag ochtend om 07.45u moesten we reeds in de rij gaan volgens de hijslijst, dus om 07.30u waren we op de boot. Alles nog pikkedonker natuurlijk en in alle vroegte tรณch wat vergeten.. De walstroom stekker loshalen voordat je de box uitvaart. Ik vond hem al zo slecht op het roer reageren ๐
We lagen achter een jacht van een meter of 13 waarvan de eigenaar vroeg of we even een handje wilden helpen. Hij had meerdere jerrycans anti-vries mee en wilde deze in het water nog door het koelsysteem gooien om vorstschade van z’n motor te voorkomen. Ik had hier wel aan gedacht maar had zoiets van kan op de kant ook wel, de buur was echter zo vriendelijk om ons ook een beetje te geven dus ook in de Kattenkwaad anti-vries er gelijk in. Gelukkig is het een heel klein motortje (12pk diesel) met ook een heel klein koelsysteempje. Er ging nog geen 2 liter in en toen kwam het via de uitlaat al weer naar buiten zetten. Het toilet had ik al van anti-vries voorzien dus laat maar komen de vorst. Klaar!