Onze Puma 26 is op zich praktisch vormgegeven. Het is altijd even wennen in een nieuwe boot maar de vak-verdeling etc. is best goed te noemen voor een 8 meter boot en opvallend ruim van binnen. Het ding is en blijft wel 40 jaar oud, reden om ook eens te kijken naar de watertank. We hadden al ontdekt dat deze zich onder de stuurboord hondenkooi bevindt, echter van boven afgedicht met een stuk of 40 (wel RVS, dat wel) schroeven én een royale hoeveelheid kit. Inspecteren ho maar dus.
De waterslang van het voetpompje in de kombuis steekt een beetje uit, daar zagen we al dat deze slang waarschijnlijk in al die jaren nooit was vervangen.
Nu het einde van het vaarseizoen nadert toch maar eens het kussen weggehaald en de kitrand losgewerkt met het mesje van de steengrill.. Prima ding trouwens voor dit soort klussen. Nu zit dit deksel echt enorm vast, ook als de hele rij schroeven eruit ligt. Ook viel mij de afmeting van de tank op: ongeveer 120cm*45cm*30cm.. Dat is 162 liter inhoud… Ofwel je sleept als je hem vol gooit 162 kilo ballast mee. Ook vermoed ik dat het geheel een ingelamineerde tank is, dus géén verwijderbaar geheel.
Toch maar aan de zijkant van de bank het opbergvak eruit geschroefd, ja hoor leidingen die aan je handen blijven plakken als je ze vastpakt. Maar goed dat we hier al vanuit gingen en nooit ervan gedronken hebben…
Nu we toch lekker bezig zijn, deze hele tank gaat eruit en dan gooien we een nieuwe, kleinere, tank voorin onder de bedden. Betere gewichtsverdeling, zeker als we weer lekker met golven van een meter over het IJsselmeer gaan varen.. Ben benieuwd. Nieuwe slangen, nieuwe kranen en natuurlijk gelijk een elektrische waterpomp zodat we van dat oude voetpompje af zijn. De boodschappenlijst begint goed te vullen!