Het was alweer veel te lang geleden; weer een weekendje weg met de Kattenkwaad. Zaterdag (9 nov.) zou het windkracht 3 vanuit het zuiden worden en die zou 3 blijven op zondag maar bijdraaien naar het westen. Perfect om een familiebezoek in Lemmer af te leggen! Heen én terug bezeild. Beetje fris met 7 graden maar daar kun je je op kleden.
Piet Paulusma meldde dat het een “zwak tot matige wind” zou worden zaterdag.. Ik weet niet waar Piet z’n weerbericht vandaan haalt maar dat we s’middags om 12.00u in de Houtribhaven stonden was het toch echt windkracht 7.. Wel uit het zuiden, daar had ie wel gelijk in. Er zit helaas geen brandstof niveau meter in de boot (oh en we hebben géén idee wat onze Solé mini-3 per uur drinkt) maar de 10 liter jerrycan die we nog hadden staan ging er gorgelend in. Ook de set houten noodpluggen binnen handbereik gelegd (je zal met deze temperatuur een gebroken afsluiter meemaken oid) én natuurlijk reddingsvesten aan.
Cor had er zelfs aan gedacht om de wal-stroom stekker los te halen voordat we vertrokken, scheelt weer een gênant moment en een nieuwe stekker kopen en knutselen. WinGPS aan, en zo vertrokken wij met alleen de rolfok 2/3 uitgedraaid en gestreken grootzeil het IJsselmeer op richting Lemmer. Dat bleef de rest van de tocht ook zo want alleen op dat lapje zeil liepen we 7 knopen met uitschieters tot 8 (surfen)! Voor “landrotten”: doe knopen maal 1.8 en je hebt km per uur. Krap vier uur later lagen wij voor de deur bij m’n vader aan de Sylroede (Zijlroede in het NL) waar we getrakteerd werden op een lekkere warme hap.
Met de open haard aan bijgekletst, om 01.30u verstandig gedaan en naar bed .. in huis wel te verstaan. De volgende morgen strak om half acht wakker, vandaar dat ik bovenstaande foto kon maken om 8 uur. Onbijtje gedaan en om 09.15u gingen we weer retour via de Prinses Margrietsluis richting “onze” Baai van Van Eesteren. Niks beloofde westenwind dus de hele tocht op de motor gedaan want vanuit Lemmer naar Lelystad laveren met zwakke wind zou voor de Kattenkwaad avondwerk worden en daar hadden we A geen zin in en B geen betrouwbare navigatie verlichting voor.. Er ligt een hele nieuwe set LED navi verlichting al een tijdje klaar voor montage maar ja, we hebben nu eenmaal meer verplichtingen..
- Het was weer gezellig!
- De Solé diesel uit 1978 heeft ons keurig thuisgebracht ondanks golven van een meter
- Wat viel op: rondom bruine smog te zien op zondag (goed zichtbaar met polariserende zonnebril), wij gaan er nog steeds vanuit dat bovengenoemde Solé niet de oorzaak was
- Wat viel op: niet veel watersporters op het IJsselmeer met 7℃ en 7Bft.
- (Bijna) niet gebruikt: krentenbollen/witte bollen/broodbeleg/gevulde koeken/eierkoeken/
- Wel gebruikt: thermoskannen heet water/oploskoffie/blik erwtensoep/Heineken
- Schade: de fokkenval is (gezeur met rolfok installatie) geknapt door schavielen, te vervangen
- Beter niet meer doen: Stegeman cervelaat open achterlaten op de boot (in september..)